On tässä jotain hyvääkin
Tuskin se kenestäkään yrittäjästä tuntuu voimaannuttavalta, kun niin kutsuttu luova tuho osuu omalle kohdalle ja lyttää perusteellisesti kaiken, minkä eteen on kenties vuosikausia tai vuosikymmeniä ponnisteltu.
Mutta on tässä tilanteessa jotain hyvääkin.
Tilanteesta voivat hyötyä ne, jotka pystyvät nopeasti mukautumaan muuttuneeseen liiketoimintaympäristöön. Ne, jotka ovat kekseliäitä ja luovia ja joustavia. Ne, jotka ovat motivoituneita ja periksiantamattomia oikeiden asioiden suhteen.
Edellä oleva kuvaus osuu hyvin moneen piene(hkö)n yrityksen omistajaan, jotka yötä päivää painavat töitä asiakkaidensa hyväksi.
Jos korttinsa pelaa hyvin ja lisäksi arpa suosii, saattaa nyt olla kyseessä tuhannen taalan paikka. Seuraavassa kolme pointtia.
Reagointinopeus
Isot nukkuvat ja tilanteen muuttuessa reagoivat jäykästi. Niillä on massaa, jonka liikkeelle saaminen vie aikaa, vaikka poikkeuksiakin löytyy. Nyt jos koskaan on pienyrittäjällä oivallinen mahdollisuus kasvattaa asiakaskuntaansa isojen yritysten asiakkailla. Jos palvelulla on kysyntää eikä kuluttaja saa sitä sieltä, mistä hän on tottunut palvelua saamaan, hän äänestää jaloillaan eli vaihtaa, olipa kyseessä sitten kampaamo, autokorjaamo, ompeluliike, kuntokeskus tai mikä ikinä. Jos nämä liikkuvat kuluttajat sitten valitsevat vaikeasta tilanteesta huolimatta palveluntarjoamista jatkavan pienyrittäjän ja yrittäjä hoitaa työnsä hyvin, voi kuluttajan siirtymä pienyrittäjän asiakaskuntaan jäädä pitkäaikaiseksikin, vaikka iso K jo hellittäisikin kuristusotettaan.
Mainostila on halpaa tai mainostajia on vähän
Mainostila on halpaa ja markkina kumisee tyhjyyttään. No, eihän se markkina oikeasti kumise tyhjyyttään. Moni suurempi yritys jatkaa intensiivistä mainostamista, jotta ei unohtuisi kuluttajien mielestä, vaikka palveluiden tarjoamista olisikin supistettu tai tarjoaminen olisi tyystin lopetettu. Mutta mainonta on joka tapauksessa vähentynyt. Pienyrittäjä saa nyt samalla taloudellisella panoksella kuin aikaisemin suhteessa enemmän näkyvyyttä tosin olettaen, että aikaisemmin käytössä olleet mainoskanavat tässä tilanteessa vielä tavoittavat kuluttajat. Siellä täällä näkyy myös tarjouksia ilmaisesta mainostilasta. Sellaiseen tarjoukseen kannattaa tarttua, jos tarjotun mainospaikan tyyli sopii omaan tyyliin ja arvoihin.
Sympatiat mikro- ja pk-yrityksiä kohtaan
Sympatia. Varsin suurella todennäköisyydellä liki jokainen tuntee jonkun pienyrittäjän, joka tunnollisesti hoitaa omaa putiikkiaan. Ei kai tuollaista työmyyrää kohtaan voi olla tuntematta myötätuntoa, jos kaikesta tunnollisuudestaan huolimatta maailma yrittäjäpoloista kolhii. Ison K:n aikana on laitettu alulle jos jonkinmoista pk-yrityksiä tukevaa ja esiin nostavaa kampanjaa, kuten Auta pientä ja Made in Uusimaa, noin pari mainitakseni. Myötäeläminen ja omien kulutusvalintojen ohjaaminen tukemaan niitä, joihin iso K voimakkaimmin osuu, voi kantaa jonkun pienyrittäjän yli tämän synkän virran. Pitkälle tulevaisuuteen tällainen tuki ei yllä, jos sympatia loppuu ison K:n vihdoin poistuessa keskuudestamme. Tässä hetkessä on kuitenkin selvää, että jokainen tarpeeseen tuleva ostos pienyrittäjältä auttaa häntä ylittämään tämän tilanteen.
Nyt ei ole siis aika heittää kirvestä järveen eikä liioin pudottaa hohtimia kaivoon. Nyt ei ole aika jarruttaa, nyt on aika painaa kaasua!